Το μεγάλο «φαγοπότι» στο hot spot της Μόριας!

FacebookTwitterE-mailPrint

Το μεγάλο «φαγοπότι» στο hot spot της Μόριας!

View Original

Οι διαγωνισμοί εξπρές που εξυπηρετούν αποκλειστικά ολίγους και εκλεκτούς επιχειρηματίες, προκαλούν… ίλιγγο από τα ποσά (26, 9 εκ. ευρώ) που διαμοιράζουν και αφήνουν οσμή σκανδάλου Στους πρόχειρους διαγωνισμούς με τη διαδικασία του «κατ’ επείγοντος» και με μηδενική έκπτωση το δημόσιο συμφέρον δεν διασφαλίζεται με την κατ’ επίφαση «Διαύγεια»

Πηγή: Εmprosnet.gr >>>

Το μεγάλο «φαγοπότι» στο hot spot της Μόριας!
 

Τη στιγμή που η οργή των νησιωτών για τη διαχείριση και των κονδυλίων γύρω από το προσφυγικό, εστιάζεται κυρίως στον τρόπο λειτουργίας των ΜΚΟ, νέα δημοσιεύματα του Τύπου, αναδεικνύουν τον τρόπο που το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναθέτει τη χρυσοφόρα δουλειά της σίτισης των προσφύγων στα hot spot των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και αφήνουν οσμή σκανδάλου. Αφού ρίχνουν μεγάλες σκιές ως προς το αν πληρούνται οι όροι των ιδιόμορφων προκηρύξεων ανάθεσης του Υπουργείου, για τη σίτιση χιλιάδων μεταναστών. Όπως προκύπτει μάλιστα από τα στοιχεία -που δεν είναι κρυφά, αλλά κανονικότατα αναρτημένα στη «Διαύγεια»- εκείνοι που καταφέρνουν να πάρουν τους διαγωνισμούς, είναι οι ίδιοι και οι ίδιοι. Και τα καταφέρνουν -σύμφωνα με υπάρχουσες καταγγελίες- λόγω του «φωτογραφικού» που χαρακτηρίζει τις όλες διαδικασίες, με τη μορφή του «κατ’ επείγοντος» ανάθεσης σε μηδενικό χρόνο. Στα αξιοσημείωτα της όλης πολύ περίεργης υπόθεσης, καταγράφεται μάλιστα το γεγονός πως παρά το ότι η αρμόδια για τη διαφάνεια των διαγωνισμών Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών ακύρωσε έναν από τους δεκάδες αμφιλεγόμενους πρόχειρους διαγωνισμούς που εκτελούνται από το 2016 ως σήμερα (σ.σ. μετά από προσφυγή εταιρίας catering που είναι «αποκλεισμένη» από τους διαγωνισμούς), η Αναθέτουσα Αρχή (σ.σ. στη Λέσβο η 98 ΑΔΤΕ), συνεχίζει να κωλυσιεργεί και να μην προχωρά στην ανάθεση της σύμβασης σε άλλο ανάδοχο. Για να γίνει τώρα αντιληπτό το μέγεθος του οικονομικού αντικειμένου που «παίζεται» μέσα από τους διαγωνισμούς του Υπουργείου που εξακολουθούν να γίνονται με τη λογική του «κατ’ επείγοντος», αν και πλέον δεν βρισκόμαστε στον πρώτο καιρό του προσφυγικού, αλλά ήδη διανύουμε τον τρίτο χρόνο και η κατάσταση έχει πάρει μόνιμο χαρακτήρα, παρά το ότι μιλάμε για μία παγιωμένη πραγματικότητα, η κοινοπραξία εταιριών που με μονοπωλιακό τρόπο παίρνει από το 2016 τις αναθέσεις της 98 ΑΔΤΕ για τη σίτιση των προσφύγων στη Λέσβο «Τζανέτος - Pot and Pan», συνεργάζεται στα χρόνια του προσφυγικού για τις αναθέσεις του hot spot της Μόριας, έχοντας λάβει κάτι λιγότερο από 13 εκ. ευρώ…

Έχει παγιωθεί πια στη συνείδηση όλων, ειδικά των κατοίκων στα νησιά, ότι το προσφυγικό δεν είναι μία «προσωρινή κατάσταση», αλλά μία νέα πραγματικότητα στην οποία καλούνται πια όλοι να προσαρμοστούν. Ταυτόχρονα, η όλη «διαχείριση» του προσφυγικού που προκαλεί ειδικά στη Λέσβο τα τελευταία τρία χρόνια προστριβές και διαφωνίες, λόγω των αλλεπάλληλων παλινωδιών εκ μέρους της κυβέρνησης εις βάρος των κατοίκων και των μεταναστών, είναι γνωστό πως κοστίζει και αρκετά εκατομμύρια ευρώ. Απαιτώντας έτσι απόλυτη διαφάνεια στην κάθε διαδικασία ανάθεσης από τις διαχειριστικές αρχές. Ταυτόχρονα όμως, δεδομένου ότι θεωρείται από την κυβέρνηση ότι η αρνητική επίπτωση του προσφυγικού, μπορεί μέσω των κονδυλίων που απαιτεί η διαχείρισή του, να λειτουργήσει κάπως αντισταθμιστικά, υπέρ των τοπικών επιχειρήσεων, προκαλεί οργή το ότι οι μεγάλες εταιρίες που έχουν «δεσμεύσει» τις αναθέσεις σίτισης των hot spots, έχουν έδρα την Αθήνα. Και καταγγέλλονται ακόμα και από κόμματα της βουλής, πως συνδέονται με πολιτικά πρόσωπα, γεγονός που καταγγέλλεται ως θέμα διαπλοκής για το οποίο οφείλουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να διερευνήσουν για να μην υπάρχουν σκιές.

Πάρτι 26 εκ. ευρώ!

Το σχετικό, πριν από μέρες ρεπορτάζ των «Παραπολιτικών», είναι αποκαλυπτικό ως προς την όλη λειτουργία των καταγγελλόμενων ως αμφιλεγόμενων διαγωνισμών του Υπουργείου Άμυνας για τη σίτιση των προσφύγων. Καθώς με πρόχειρους -ακόμα και σήμερα τρία χρόνια μετά την εμφάνιση του προσφυγικού- διαγωνισμούς, καταφέρνουν να αναθέτουν τη σίτιση χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών στα νησιά στους ίδιους και στους ίδιους! Με αυτές τις εταιρίες - κοινοπραξίες, να έχουν αμειφθεί για τις υπηρεσίες που παρέχουν κατ’ αποκλειστικότητα, με κάτι παραπάνω από 26 εκ. ευρώ (σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο). Κάνοντας μάλιστα τόσο συγκλονιστικές προσφορές, που περιλαμβάνουν... μηδενική έκπτωση, σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, αφού στην πράξη δεν υπάρχει ανταγωνισμός! Το σχετικό ρεπορτάζ αποκαλύπτει ακόμη, ότι τη στιγμή που κάποιοι αποκλεισμένοι νησιώτες επιχειρηματίες, προσέφυγαν κατά του τρόπου εκτέλεσης και ανάθεσης των διαγωνισμών σίτισης, η αναθέτουσα αρχή 98 ΑΔΤΕ δεν είχε πρόβλημα να δημοσιεύσει την προκήρυξη των διαγωνισμών ακόμα και 30 λεπτά πριν την έναρξη της διαδικασίας!

Συνεχίζονται οι «κατ΄επείγον » αναθέσεις!

Στα καθαρά καθ’ ημάς τώρα, ο μόνιμος ανάδοχος της σίτισης, ιδιοκτήτης της «Pot and Pan Food Services» Γ. Τουτζιαρίδης, έχει συμπράξει με τις τοπικές εταιρίες στη Μυτιλήνη των «Εμμανουήλ Τζανέτου και ΣΙΑ» και «Μάρκου Καράμπελα», που λειτουργεί ως υπεργολάβος. Όπως προκύπτει μάλιστα από το περιεχόμενο των δεκάδων προκηρύξεων όλα αυτά τα χρόνια, η σύμπραξη των προαναφερθέντων μαζί με τις «Salas» και «Πιέτρης» που δραστηριοποιούνται σε άλλα νησιά, φαίνεται να συνεργάζονται μεταξύ τους με διάφορα σχήματα που «κουμπώνουν» επάνω στους «φωτογραφικούς» διαγωνισμούς και αναλαμβάνουν κατ’ αποκλειστικότητα τη σίτιση αποκλείοντας άλλες εταιρείες, ή μη επιτρέποντας λόγω του επείγοντος του πράγματος, να διεκδικήσουν τους εν λόγω διαγωνισμούς. Εξάλλου, σύμφωνα με καταγγελίες που υπάρχουν στις τελευταίες 11 συμβάσεις, οι οποίες έχουν ανατεθεί και εκτελεσθεί συνεχόμενα το χρονικό διάστημα από 1/11/2017 έως και σήμερα στην συγκεκριμένη κοινοπραξία που σιτίζει το Hotspot της Μόριας, φαίνεται να έχει κατατεθεί κατά παράβαση της νομοθεσίας μία και μοναδική εγγυητική καλής εκτέλεσης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, ποσού 21.370,00 ευρώ και όχι ξεχωριστή εγγυητική καλής εκτέλεσης για κάθε σύμβαση! Σύμφωνα με την ίδια καταγγελία, το ίδιο ισχύει και για τις προηγούμενες οκτώ συμβάσεις οι οποίες έχουν ανατεθεί και εκτελεσθεί συνεχόμενα για το χρονικό διάστημα από 28/7/2017 έως 31/10/2017 στην ίδια κοινοπραξία, στις οποίες έχει κατατεθεί κατά παράβαση της νομοθεσίας επίσης μία και μοναδική εγγυητική καλής εκτέλεσης. Το αποκορύφωμα όμως, είναι πως η προσφυγή κατά των διαδικασιών εκ μέρους άλλης εταιρίας που διεκδίκησε έναν διαγωνισμό στην αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών, δικαιώθηκε και έκανε την δική της προσφορά δεκτή. Παρόλα αυτά όμως η Αναθέτουσα Αρχή (98 ΑΔΤΕ), συνεχίζει να κωλυσιεργεί και εφευρίσκοντας διάφορες αφορμές, δεν προχωρά στην ανάθεση της σύμβασης στη νέα ανάδοχο, ενώ συνεχίζει τις επαναλαμβανόμενες κατ’ επείγοντος αναθέσεις, που πάντα έχουν μηδενική έκπτωση και ως εκ τούτου κοστίζουν περισσότερο στο δημόσιο.

Πως γίνονται οι αναθέσεις

Από το 2016 μέχρι και σήμερα, η ανάδειξη παρόχου υπηρεσιών για τη σύναψη σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Παρασκευής Γευμάτων για τους Πρόσφυγες και Μετανάστες του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.) και των Ανοικτών Δομών Προσωρινής Φιλοξενίας στο Στρ/δο «ΠΑΡΑΔΕΛΛΗ» της Νήσου Λέσβου έχει πραγματοποιηθεί κυρίως με πρόχειρους διαγωνισμούς, με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού, από την 98 ΑΔΤΕ. Οι αναθέσεις συμβάσεων που έχουν ανατεθεί και εκτελεσθεί μέχρι σήμερα, έχουν γίνει  με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού, ως εξής: Η προκήρυξη δημοσιεύεται στη «Διαύγεια» την προηγούμενη της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των προσφορών και διενέργειας του διαγωνισμού περίπου μετά τις 15:30, ώστε ουσιαστικά να καθίσταται δύσκολο έως αδύνατο να μπορέσει να εκδοθεί εγγυητική επιστολή συμμετοχής. Η κατάθεση των προσφορών, η αποσφράγιση καθώς και η αξιολόγηση αυτών γίνεται αυθημερόν. Επίσης αυθημερόν γίνεται η υποβολή και η αξιολόγηση των δικαιολογητικών κατακύρωσης του μειοδότη παρόλο που οι ίδιες οι διακηρύξεις απαιτούν ότι η προθεσμία για την υποβολή των δικαιολογητικών κατακύρωσης δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δέκα ούτε μεγαλύτερη των 20 ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής έγγραφης ειδοποίησης σε αυτόν. Επιπλέον ο μειοδότης πρέπει να προσκομίσει και εγγυητική καλής εκτέλεσης, να υπογράψει τη σύμβαση και να προβεί στην έναρξη των εργασιών την επόμενη μέρα. Εν συνεχεία γίνεται αξιολόγηση αμέσως μετά την κατάθεση της προσφοράς και εντός μίας ώρας πρέπει να κατατεθεί η εγγυητική καλής εκτέλεσης. Από τη δημοσίευση του διαγωνισμού δηλαδή μέχρι και την έναρξη των εργασιών, παρεμβάλλεται διάστημα μίας μόλις ημερολογιακής ημέρας. Το διάστημα αυτό δηλαδή θεωρείται ελάχιστο προκειμένου να ετοιμασθεί η προσφορά η οποία σύμφωνα με τις απαιτήσεις της διακήρυξης θα πρέπει να περιλαμβάνει πολύ μεγάλο όγκο δικαιολογητικών συμμετοχής και τεχνικής προσφοράς, καθώς και εγγυητική επιστολή συμμετοχής. Ενώ είναι και ελάχιστο, προκειμένου να υποβληθούν τα δικαιολογητικά κατακύρωσης, καθώς επίσης να εκδοθεί και να υποβληθεί η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης. Τούτων δοθέντων είναι αδύνατο να εμφανιστεί και να διεκδικήσει σοβαρά μια εταιρεία αν δεν άμεση πρόσβαση!

«Ευσταθούν οι καταγγελίες για τον de facto αποκλεισμό των τοπικών επιχειρήσεων από τους διαγωνισμούς για τη σίτιση των προσφύγων»;

 Και ερώτηση της ΔΗ.ΣΥ για τη σίτιση των προσφύγων

Για το μείζον ζήτημα της σίτισης των προσφύγων στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, τον περασμένο μήνα κατέθεσαν Ερώτηση προς την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας οι βουλευτές της ΔΗ.ΣΥ κ. κ. Λοβέρδος, Παπαθεοδώρου και Κωνσταντινόπουλος. «Τα τελευταία χρόνια, πληθώρα δημοσιευμάτων έχουν αναδείξει το θέμα της διαχείρισης των κονδυλίων σίτισης των προσφύγων και μεταναστών στα hot spots των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, δίνοντας μάλιστα ιδιαίτερη έμφαση στα παράπονα των κατοίκων και των τοπικών φορέων για τον αποκλεισμό των τοπικών επιχειρήσεων στην πράξη - από τους σχετικούς διαγωνισμούς παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες του ίδιου του Πρωθυπουργού κ, Τσίπρα το 2016 ότι οι τοπικές επιχειρήσεις θα είχαν τον πρώτο λόγο.
 Εντούτοις πρόσφατα, νέα δημοσιεύματα κάνουν λόγο για «διαγωνισμούς - εξπρές» και «χορό εκατομμυρίων στις πλάτες των Ελλήνων φορολογουμένων», παρουσιάζοντας εκτεταμένες και εξόφθαλμες παρατυπίες στην ανάθεση των υπηρεσιών σίτισης σε Λέσβο, Σάμο, Λέρο, Κω και Χίο, που φαίνεται να έχει γίνει υπόθεση δύο μόνο εταιριών σίτισης με έδρα την Αθήνα. Μάλιστα, στα εν λόγω δημοσιεύματα αναφέρονται και παλαιότερες διαμαρτυρίες βουλευτών του Ανατολικού Αιγαίου, κάποιοι εκ των οποίων ανήκουν μάλιστα και στο ΣΥΡΙΖΑ.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι από το 2016 έως σήμερα, «μόνιμοι ανάδοχοι με μηδενική έκπτωση στην προϋπολογισμένη τιμή είναι οι εταιρίες “Pot & Pan Food Services” (από 01/11/2017 σε συνεργασία με την «Ένωση Τζανέτος Ε.Ε.») και «Πιέτρης Εστίαση Α.Ε.», οι οποίες έλαβαν συνολικά 26,9 εκ. ευρώ για την τροφοδοσία των hot spots σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο. […]. «Δεδομένου ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά ευαίσθητο πολιτικά και κοινωνικά ζήτημα, που αφορά τόσο τις χιλιάδες των προσφύγων και μεταναστών που διαμένουν στα κέντρα υποδοχής του Ανατολικού Αιγαίου, όσο και τους κατοίκους και τις τοπικές επιχειρήσεις, που έχουν πληγεί πολλαπλά από την οικονομική κρίση, τη μεταναστευτική / προσφυγική κρίση, αλλά και δυστυχώς αρκετές φυσικές καταστροφές τα τελευταία χρόνια, και δεδομένου ότι πρόκειται ταυτόχρονα και για τη διαχείριση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, θεωρούμε πως πρέπει να απαντηθούν άμεσα οι καταγγελίες και να μη μείνει καμία σκιά.

Η Ερώτηση

  1. Ευσταθούν οι καταγγελίες για τον de facto αποκλεισμό των τοπικών επιχειρήσεων από τους διαγωνισμούς για τη σίτιση των προσφύγων και μεταναστών στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου; Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν για την αποκατάσταση αυτής της αδικίας και τη στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων ενόψει και της τεράστιας κρίσης, το βάρος της οποίας σηκώνουν εν πολλοίς οι τοπικές κοινωνίες;
  2. Υφίστανται οι καταγγελθείσες παρατυπίες στην προκήρυξη και τη διεξαγωγή των σχετικών διαγωνισμών; Με ποιο μηχανισμό ελέγχεται η νομιμότητά τους;
  3. Υφίσταται όντως καταδίκη για βεβαιωμένες οφειλές προς το Δημόσιο ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και σοβαρές παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας ενός εκ των επιχειρηματιών; Είναι παρόλα αυτά, νόμιμη η συμμετοχή του στον διαγωνισμό και η ανάθεση σε αυτόν συμβάσεων ύψους εκατομμυρίων ευρώ;